NewsletterJAZYKOVÉ ŠKOLY EASY ENGLISH | Jazyková
škola EASY ENGLISH® Lutovítova 810, 278 01 Kralupy nad Vlt. Email: jazykova.skola@easyenglish.cz Internet: http://www.easyenglish.cz Tel.: 315 727 581 |
Občasník plný užitečných rad a tipů pro učení a používání angličtiny | číslo 33, vyšlo 27. srpna 2010 |
DOVOLENÁ S ANGLIČTINOU VÍKENDOVÉ KURZY ODPOLEDNÍ KURZY E-KURZ KNIHY NEWSLETTER ARCHIV |
Na prahu nového školního roku vás nebudeme „obtěžovat“ záludnostmi anglické mluvnice, slovní zásoby nebo výslovnosti. Místo toho vám v „prázdninovém duchu“ raději poradíme, jak se správně učit jakémukoli cizímu jazyku – ovšem s příklady z angličtiny. Některé zásady našeho jedenáctera možná již znáte, jiné rady a tipy pro vás mohou být nové a pomohou vám učit se efektivněji, rychleji než dřív a nabyté znalosti trvale uchovat. Pro větší rozsah tohoto textu (je v něm skryta mnohaletá zkušenost lektorů naší jazykové školy) jsme rady rozdělili na dvě části.
1. Úplní začátečníci neexistují. Toto pravidlo platí hlavně pro angličtinu, i když se částečně týká i ostatních jazyků. Angličtina nás obklopuje všude a existuje mnoho anglických (francouzských, německých) slov i slovních spojení, která zná prostě každý (stop, start, out, star, pop-music, pop-art, sport, club, ski, snow-board, chips, drink, science-fiction, computer, film, VIP, steak …). Pokud si myslíte, že jste úplní začátečníci, zkuste si udělat vlastní seznam takové slovní zásby. Asi budete překvapeni. Jste-li pokročilejší, vstřebávejte angličtinu všude ve svém okolí (nápisy, reklamy, označení výrobků, texty písní atd.).
2. Věční začátečníci neexistují. Pokud se začínáte učit cizí jazyk opakovaně, pokaždé si upevňujete a prohlubujete dříve nabyté znalosti. Vždy se dozvíte něco dalšího a nového, vyzkoušíte různé styly výuky, učební materiály a lektory. Pravděpodobně najdete způsob učení, který vám bude vyhovovat a posune vás dál. Předchozí kurzy nebyly ztrátou času. Většina informací zůstává uchována v podvědomí – v novém kurzu se pak snadno vybaví.
3. Uvědomte si, jaký typ studenta jste, a podle toho si vyberte vhodný kurz, učebnici a lektora. Existují dva základní typy studenta cizího jazyka: analytický a přirozený. První typ miluje přehledné gramatické tabulky, pravidla, potřebuje jazyk uchopit vědecky, nerad dělá chyby, obvykle se jedná o technicky či filozoficky nadané osoby. Druhý typ se chce učit raději „za pochodu“ – formou her, poslechu, rád se pouští do reálných rozhovorů, nebojí se dělat chyby, obvykle má dobrý hudební sluch, je komunikativní a praktický. Samozřejmě se mohou vyskytovat různé „smíšené“ studentské typy a podtypy: někdo má dobrou vizuální paměť, jiný má lepší paměť sluchovou, někdo má problémy s výslovností, jiný s pravopisem. Nenechte se odradit svými slabými stránkami – každý má nějaké a každý je schopen při vhodném způsobu výuky cizí jazyk zvládnout na požadovanou úroveň. Dobrý lektor při výuce ve skupině střídá aktivity pro různé typy studentů a při individuální výuce pozná, co konkrétní student potřebuje nejvíc.
4. Neučte se zbytečnosti. Na začátku studia cizího jazyka si ujasněte, na jakou úroveň se potřebujete nebo chcete dostat. Pokud vám stačí běžná komunikativní angličtina na dovolenou do Řecka či do Egypta, nemusíte jazyk studovat stejně do hloubky jako někdo, kdo chce skládat mezinárodní zkoušku CAE. Čtete-li v kurzu nebo mimo kurz doplňkový text obsahující neznámé výrazy, vypisujte si jen ty, které můžete v budoucnu potřebovat nebo které se prostě chcete naučit. Zdá-li se vám nějaký výraz málo užitečný a obtížně zapamatovatelný, nechte jej „plavat“. Slovní zásobu v hlavní učebnici se snažte zvládnout celou.
5. Vytrvejte. Využijte svého počátečního nadšení k rychlému pokroku a nelekejte se první nebo x-té krize, která pravděpodobně přijde (nemám na to čas, nemám na to hlavu, ostatní jsou na tom líp…). Jste už na začátku nejslabším studentem ve skupině? Tím lépe! Pro vás je kurz nejintenzivnější – máte šanci se za stejné peníze naučit nejvíc. Učte se pravidelně – alespoň 3x týdně 30 minut. Pozor – do této doby se nepočítá čas strávený s lektorem v kurzu! Samostudium je nejdůležitější, lektor působí jen jako pomocník a rádce.
6. Učení je radost. Pro učení využívejte „plané“, zbytkové chvíle (čekání při cestování, u lékaře atp.). Chytré využití takového času je radost sama o sobě. Nemáte-li dost zbytkového času, nebo se při těchto příležitostech nemůžete dostatečně soustředit, udělejte si z domácího učení příjemný rituál: začněte nějakou relaxační činností (uvolňovací cvičení, meditace, koupel, masáž atp.), připravte si vhodný nápoj (čaj, káva, džus, víno), pusťte vhodnou (instrumentální, tichou) hudbu a chvíli si představujte, jaké radosti a úspěchy vám lepší zvládnutí cizího jazyka přinese. Kromě praktických a profesionálních přínosů si můžete uvědomit i skutečnost, že při studiu se dozvíme i mnoho nejazykových zajímavostí od svých lektorů a spolužáků, poznáme zajímavé lidi. Navíc jakákoli duševní aktivita je prospěšná pro náš mozek, který je třeba namáhat podobně jako sval, aby dobře a dlouho sloužil. Jsme-li takto uvolněni a motivováni, můžeme se pustit do učení…
(pokračování příště)